Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan Sekolah Kebangsaan Seri Makmur

Saturday, November 12, 2011

SKOP PJM 3112

TAJUK 1
Konsep, Definisi (Beza Maksud Pentadbiran, Pengurusan N Pengelolaan)

PENTADBIRAN :

-Proses menyelaras aktiviti-aktiviti organisasi

-melalui pembentukan matlamat & polisi

-serta menentukan langkah2 yg diambil utk mencapainya


- Tentang ‘apa’ & ‘bagaimana”

- Apa= isi penting kpd pengelolaan organisasi spt pngetahuan &kemahiran

- Bagaimana = teknik2 pengurusan & prinsip2 yg digunakan kea rah pncapaian mtlmt organsasi.


PENGURUSAN:

- ‘MENCARI CARA’ & “ MENYELESAIKAN KERJA’

- Satu usaha

- Untuk mengelola dan menyelesaikan satu tugasan

- Secara bersama orang lain, sekumpulan orang, @ beberapa kmpln

- Semata-mata- untuk m’bantu & m’capai objektif sesebuah orga.


- Atasan m’buat polisi/dasar dan keputusan

- Kakitgn melaksana tgs2 rutin yg lbh t’perinci

- Atasan m’buat polisi/dasar yg lbh meluas

- Kakitgn melaksana polisi/dsr

Pentadbiran vs pengurusan=




PENGELOLAAN:

- Aspek2 berkaitan 1m 4p ( mengelola, pengarahan, pengawalan, pengurusan, penyelenggaraan

- Spya= program yg dirncg dpt dilaksana dgn smpurna

- Mgkt p’rncgn yg disediakan.


SKOP PENGELOLAAN, PENGURUSAN & PENTADBIRAN PJ

Bagaimana ?

- Pengelolaan, pengurusan n p’tadbiran PJ adalah

- Cara @ kaedah kita m’tadbir & m’uruskan m/p PJ

- Spya PJ spaya m/p ini dpt dilaksanakan @ di ajar dgn efektif n efesian

- Serta m’capai obj yg diharapkan

Prinsip pengurusan PJ:

A) PJ , m’prtgkt n m’gekalkan kecergasan

-b’asaskan domain kognitif n afektif

b) m’lhrkn msykt yg akn m’jdikan senaman n akt fizikal sbgai budaya, rutin, n b’terusan

c) pljr m’guasai kemahiran asas pergerakan n p’mainan, ikut kemampuan

- ikut 3 tunjang

d) mlhrkn msykr yg aplikasi pgthuan kshtn n kslmtn dlm kgiatan fizikal

e) m’lhrkn msykt yg amal nilai murni, sahsiah n disiplin diri yg sesuai dgn norma msykt.


Prinsip pengurusan sukan :

a) 1 ak y b’ksn mbtk kcrgsn n kshtn dr sgi fzikal n mental

b) 1 pglibatan p’mbgunan sosial

- Melalui p’nyrtaan b’ramai2 (keluarga, shbt, msykt stmpt, n msykt asing)

c) Kperluan asas manusia- mrangkumi plbagai2 faktor dr kpluaran fiziologi kpd kpuasan mutlak.


PENGELOLAAN PJ:

- Utamakan unsur pendidikan

- Melalui aktviti2 fizikal,

- Yg merupakan subjek akademik di sek2

- Mempunyai kurikulum t’rcng &T’atur


PENGURUSAN PJ:

- Merupakan sebarang gabungan kemahiran2 b’kaitan dgn:

§ P’tdbrn

§ P’rncgn

§ P’ngelolaan

§ P’garahan

§ P’gawalan

§ P’ngurusan bajet

§ Kepimpinan dan

§ Penilaian

Dlm kntks p’khdmtn b’kaitan dgn PJ & Sukan

- 1. Kurikulum PJ

1. Pj m/p teras di sek2 MAS

2. PJ diajar 11 tahun

3. PJ, merangkumi aspk kemahiran, sukan, rek, pen.sukan, n kesihatan

4. PJ digubal utk memenuhi pertumbuhan n perkmbgn indivdu= msykt seimbg.

5. 3 tunjang=kemahiran, kecergasan, kesukanan

6. 3 tnjag ini m’bntu capai objktif pj

7. Utk bntk penghayatan, pljr prlu m’mhami, mghayati pgtahuan,kmhrn & pglaman pj=msykt yg aml gya hdp sihat.

8. Kuriklm pj t’rncg, dn psktrn kndsf, mglkkn pnp bg m’tgktkn potensi pljr ke thp optimum

- 2. Objektif pj = B’tujuan m’bntu murid mjdi cergas, m’lalui p’bljrn akt fizikal n amln kcrgasan

o Tgkt dn aml kcrgsn berasaskn kshtn & p’lakuan motor

o Kuasai kemahiran asas dan permainan ikt kemampuan

o Bntk sahsiah & disiplin

o M’buat kptsn

o Lakukan senaman & aktiviti fizikal sbg rutin harian

o Aplikasi pgthuan kshtan & kslmatn dlm plbagai aktiviti fizikal

- 3. Organisasi

GB/PGTUA-àPEN.KANAN AKAà GURU PANATIAN PJà SUà GURU2 PJ LAIN

- 4. Bidang kuasa ketua Panatia PJ

o Ajk meeting di sek

o Pengerusi meeting pj

o Pastikan rncgn tahunan panatia disediakan’

o Agih n simpan SP PJ

o Periksa bku lthn murid

o Rncg p’belian alatan panatia

o Sediakan anggrn prblnjaan panatia

o Rncg latihan dalaman

- 5. Perancangan Belanjawan

o Pelan dn sistem yg sistematik

o Ketua Panatia Pj perlu sedia p’rancangan belanjawan tahunan

o KP PJ perlu sedia senarai dn susun ikt kpntgn

o P’rncgn bljawan ikut p’runtukan PJ

- 6. Pengurusan stor pj

1. Stor PJ= Bilik yg digunakan u m’yimpan brg2 PJ

2. Stor kemas- m’mudahkn guru PJ m’yimpan n m’ngeluarkan barangan

3. Brgn pj kerap digunakan, jd stor prlu diselenggarakan dgn krjasama semua pihak.

- Ciri2:

1. KP b’tnggungjwb m’nyelis &m’rgka peraturan stor PJ

2. Guru Penyelia Stor=sediakan buku stok bg alatan stor

=menerima & membeli p’alatan baru

= buku catatan keluar masuk- merekod p’gerakan alatan

= m’buat pemeriksaan stok sekurang2nya sekali setahun

Keperluan stor :

1. Ruang

2. Rak

3. Lokasi

4. Tingkap

5. Siling

6. P’edaran udara

7. Keselamatan

8. Pintu

- 7.Penjagaan alatan

1. Alatan berat disusun di tmpt khas, bawah rak simpanan

2. Alatan tajam= letak tegak, matanya ke bawah

3. Tiada alatan b’sepah di lantai

4. Alatan logam, ( peluru, cakera, lembing) di lap, u elak karat

5. Alatan kayu, elk lembap, x reput

6. Wujud p’edaran udara, spya kering

7. Tdk sesak, mdh ambil barang, u kslmatan

8. Bersih dan kemas


SKOP PENGELOLAAN, PENGURUSAN& PENTADBIRAN SUKAN

Maksud sukan : “ aktiviti yg dip’tandingkan mengikut peraturan dan undang2

- Tlh ditetapkan o satu bdn p’sekutuan sukan antarabangsa


PENGELOLAAN SUKAN:

- Segala aspek

- Mengelola dan menyertai permainan

- Serta mengelola dan menyertai pasukan

- Utk p’tndgn yg lbh formal


PENGURUSAN SUKAN

- Sukan = bentuk permainan yg dikelolakan dgn t’atur

- Dan m’pnyai unsur p’tandingan

- TANPA P’TANDINGAN= permainan & rekreasi

- Sukan, m’lbtkn p’rncgn, kmhrn motor dn strategi

- Merupakan sebarang gabungan kemahiran2 b’kaitan dgn:

§ P’tdbrn

§ P’rncgn

§ P’ngelolaan

§ P’garahan

§ P’gawalan

§ P’ngurusan bajet

§ Kepimpinan dan

§ Penilaian

Dlm kntks p’khdmtn b’kaitan dgn PJ & SukaN



PENTADBIRAN SUKAN

- Diatur oleh badan amatur & professional

- KBSà Mengelola & m’tadbirkan psatuan sukan

- MSNà badan b’tggjwb m’nyelaras bdn2 sukan di bwh naungannya

- Dasar Sukan Negara—di p’knl o KBS, 20 JAN 1988—BUKTI p’iktirafan kerajaan thdp kemajuan sukan Negara.




3 elemen utama, menentukan kjyaan dlm sesebuah p’tdbiran n p’ngelolaan PJ&SUKAN:

1. Persediaan professional

2. Sikap professional

3. P’kmbgn professional


Cari maklumat :

Skop Kerja Pengurus Dan Pentadbir

Pengurus Bawahan- Gred Rendah, Teknikal

Pengurus Pertengahan- Bawa Maklumat Dari Atasan Kpd Bawahan, Teoritikal Dan Praktikal

Pengurus Atasan- Perancang, Lbh Kpd Teoritikal







TAJUK 2
Perlembagaan: Undang2 Persatuan, Belanjawan Jatuh Pada Undang2 Keberapa.

PERLEMBAGAAN ORAGANISASI BADAN SUKAN KEBANGSAAN:

- M’rupakan asas pengurusan n pntdbiran orga sukan

- Peraturan n undang2 Tubuh bg orga sukan

- P’lmbgaan, t’catat butiran, idea bg ahli2 p’satuan m’tadbir n m’gurusakan organisasi t’sbt.

- P’lmbagaan orga, dirgka ikt khndk n keadaan smsa.

- Sbrg pindaan/prubahan dlm prlmbgaan, ikut ketetpan n prinsip yg t’kndg dlm p’lmbgaan itu sndiri.

- Smua orga skn, ada p’lmbgaan sndiri

- Sejauh mana diberi tmpt yg swajarnya, bgntg kpd p’ndrian ahli2 ptbhn skn m;beri pghrgaan thdpnya

- Amnya, ada 21 peraturan/undang2 yg dknli sbg artikel.

Artikel 11à kewangan

Seksyen 1: Tahun kewangan
Seksyan 2: Yuran Masuk n Yuran Tahunan
Seksyen 3: Kumpulan Wang Persatuan
Seksyen 4: Sistem kewangan
Pentadbiran Organisasi Sukan: Tugas Pengerusi, Naib Pengerusi, Semua Tugas Ajk.
Perbandingan Pengelolaan Sukan Dan Lawatan: Beza Pada Ajk Teknikal, Contohnya Dalam Amali Permainan Tradisional, dan Lawatan. Ajk Induk, Sama.


PENGENDALIAN MESYUARAT- MEMO PERLU SIAP BILA, MINIT, APA ITU AHLI KORUM, SUSUNAN PANEL2 DLM MESYUARAT, TEMPAT DUDUK PENGERUSI, NAIB PENGERUSI, SU, BENDARI DAN SETERUSNYA, KEDUDUKAN VIP, BERAPA BILANGAN KERUSI.


Sebelum msyurat:

1. Berbincang (tarikh, masa, agenda)

2. Tempahan (b.mesyuarat)

3. Kemudahan (tmpt slsa, p’alatan mnckpi)

4. Kertas kerja/minit mesy. Terdahulu – tindakan SU n urusetia

- 15 hari sebelum msyrt


Menyusun agenda mesyuarat

1. Maksud – presidn bncg dgn su pkara yg hndk dibncgkan.

2. Rangka - ringkasan tajuk2 yg dibncgkan

3. Salinan presiden – lbh lngkp b’bnding yg diedarkn kpd ahli2

4. Salinan su – lbh lngkp n tprnci, utk mdh catat, n pindah dlm minit.


Urutan agenda mesyurat:

1. P’bukaan mesyuarat

2. Pngesahan minit yg lalu

3. Pkra b’bgkt

4. Laporan bendahari

5. Laporan su

6. Agenda msyrt

7. Hal2 lain

8. Mntpkan tarikh msyrt akn dtg

9. Penangguhan msyrt.

Notis mesyuarat :
Cara p’khabaran: - mulut, kertas notis, papan notis, media massa.
Tempoh notis :- 21 hari (pkara khas), 10 hari (pkara biasa)

Semasa msyurat:

Sbg presiden : a) kaedah pengendalian mesyuarat

b) pembukaan

c) pengesahan

d) pkara b’bangkit

e) pandangan

f)menamatkan mesyuarat.


Kaedah pengendalian mesyuarat:

1. Pengerusi-pastikan korum ckp

2. Bg msyrt jkuasa, korum= > 50% ahli2 dlm jkuasa pnh.

3. Adakala korum msyrt ditentukan o prturan msyrt p’tbhn/p’lmbgaan p’satuan

4. Presiden, blh tggu < 15/30 minit utk korum penuh 5. Slps itu, kalu x ckp korum, msyrt batal. 1 msyrt baru dipnggl. 6. Su rekod p’mbtln msyrt, sbb x ckp korum. 7. Pbncgn x forml, blh diadakan tnpa rkd n kuasa. P’bukaan msyrt: 1. Agenda, minit yg lalu diedrkn, pd ahli yg x bawa. 2. Stlh pgrusi pstikn korum ckp, isytihar msyt dimulakan dgn rasmi. 3. Pgrusi, ucp kata aluan, tq pd yg hdr dlm msyrt. 4. Jk ada ahli baru, pgrusi bt pngnln. 5. Jk msyrt ptma kali, pgrusi m’nyatakan tujuan msyrt diadakan. 6. Pgrusi baca agenda. 7. Su baca minit msyrt yg lalu. 8. Pgrusi b’tnya kpd mana2 ahli, yg ingin m’cdgkn sbrg pd minit. 9. Hanya pembetulan ejaan, yg t’tggl, n salah catat shja. Bkn + @ ubah. Pengesahan minit: 1. Bagi stp pmbtln, pgrusi perlu tandatangan ringkas. 2. Slps tu, prusi pelawa cdgn utk sokong minit msyrt disahkan. 3. P’cdng/p’nykong, msti yg hadir dlm msyrt lps. 4. Jk x, minit dianggp x sah, krn mrka psti tdk tahu apa yg sbnrnya b’laku dlm msyrt lalu. 5. Stlh, sah. Pgrusi tandatgn. Perkara berbangkit: 1. Agenda slps sah minit. 2. Smua ahli tliti pkara2 yg t’catat dlm minit. Ahli2 blh m’bgktkan soalan utk dijawab olh su/org yg b’kenaan ditugaskan. 3. Hanya dibnrkn, minta maklumat shja. 4. P’bncgn baru/tmbhn thdp pkra b’bgkt adlh x dibnrkn sama skali. 5. Slps tu, b’alih pd agnda lain. Pandangan : 1. Pgrusi bskp b’kcuali. 2. Pgrusi, m’analisis n m’jlskan fakta yg dibntgkan. 3. B’tujuan= para ahli memahami mslh yg dihadapi o p’satuan, agar dpt buat kptsn yg tpt. 4. Sgla pkra yg diptskan, dp’tggjwbkan kpd smua ahli. Menamatkan mesyuarat 1. Pgrusi, b’tndk ttp msyrt secara rasmi.. (dgn ini..) 2. Ucp tq. 3. Tetapkan tarikh msyrt akn dtg.


BELANJAWAN DAN PENGURUSAN KEWANGAN- APA MAKSUD BELANJAWAN (PERBELANJAAN, DAN PENDAPATAN). 
Maksud belanjawan : - P’rancangan program - yg dinyatakan dlm bntk kewangan. - Anggaran pendapatan & p’blnjaan dlm tmph setahun. Pengurusan kewangan : Merangka Belanjawan - P’blnjaan, b’asaskan aktiviti program sukan, ikt keutamaan. - Semak akaun p’blnjaan n p’dptn bg tahun lalu, n tahun semasa. - Belanjawan, susun ikut butiran t’tentu spt: a) P’blnjaan mengurus ( sewa pjbt) b) Kos pembangunan ( msyrt, p’tndgn, hantar pasukan, program latihan) - Pndptn p’satuan, prlu difkr uk rangka blnjawan. - Anggaran bljawan, di bntg dlm msyrt Agung Tahunan tuk diluluskan. Ahli2 yg bertanggungjawab m’genai kewangan p’satuan: 1. Bendahari. 2. Su 3. Presiden/pgrusi. Peraturan k’wangan: 1. Wang masuk dlm bank- yg dittpkn o psatuan msg2. 2. Sgla pmbyrn, sbk2 dgn cek. 3. Wang keluar masuk, ditadbir o bendahari=buku kira2, n rekod kewangan. 4. Bendahari, sedia penyata bulanan, utk bntg dlm msyrk bulanan jkuasa. 5. Penyata Bulanan kewangan, 4 kolum -bayaran masuk -yuran bulanan -yuran t’gantung -byrn yg diterima 6. Bendahari, sedia Penyata Kewangan Thunan, utk bntg dlm msyrt Agung Tahunan. 7. Sgla p’blnjaan hdklah diluluskan o jkuasa menerusi baucar yg ditentukan. 8. Bendaharai, x blh simpan wang lbh dari yg dittpkn olh plmbgaan psatuan. 9. Cek, ditandatangani o pgawai yg ditentukan saja, bendari & pengerus, @bendahari & su 10. Jraudit dlm n/or luar hdklah m’meriksa pngurusan kewangan & m’buat laporan kpd Majlis jkuasa n msyrt agung. 11. Bendahari, sedia anggaran pendapatan, n pblnjaan bg tahun kewangan berikutnya utk diluluskan o msyrt agung tahunan. 12. Sgla pbljaan x blh lbh anggaran yg diluluskan. Cari : - Susunan panel dlm mesyuarat - P’bzaan p’blnjaan n pendapatan - Pentadbiran Organisasi Sukan: Tugas Pengerusi, Naib Pengerusi, Semua Tugas Ajk. TAJUK 3 a) Kepimpinan KEPIMPINAN-MAKSUD, MAKSUD PEMIMPIN, ADAKAH SEMUA LAYAK JADI PEMIMPIN, Maksud pemimpin: - Leaders are individuals who establish direction for working group of individuals, who gain commitment from these group members to this direction, and who then motivate these members to achieve the direction’s outcome. Pemimpimpn berkesan: - Bermula dgn komunikasi berkesan - Mbwa kpd pghargaan - Menghala kpd pgruh kepimpinan berkesan. Komunikasi-> penghargaan-> kepimpinan

Maksud kepimpinan:
- Kemampuan untk mndptkan pengikut (Georges, 1987)

Kepimpinan formal:

- Tugas dilaksanakan o pemimpin formal

- Ahli organisasi yg diberi autoriti mgetuai staf-mncpi matlamat bersama

- Con: MSN, Ketua Pengarah-pemimpin formal.

Kepimpinan x formal:

- X rsmi dlm sesebuah organisasi

- Mgkn b’Pengaruh, tetapi tiada autoriti

- Jka pemimpin x forml ramai, = psktrn x sht

- Cnth: pkrja seni0r, mbri bimbngn kpd pkrja novis


PERBEZAAN PEMIMPIN, PENGURUS DAN PENTADBIR.

Peranan pemimpin:

- Mewujudkan suasana perubahan

- Menyelesaikan masalah

- Sebagai pentadbir

- Memberikan motivasi

Peranan pengurus:

- Kepimpinan

- Menyediakan ruang kerja

- Mengusai rangkaian kerja

- Perancangan dalaman

- Pegantara organisasi

Peranan pentadbir:


Sumber kuasa pemimpin sukan:

1. KEPAKARAN= ada kemahiran sukan

2. JAWATAN= ada autoriti

3. HUKUMAN=dpt menyedarkan atlit, jk melakukan kslhn, hkmn diberikan.

4. HORMAT= dlm pasukan

5. GANJARAN= dpt mgwl ganjaran kpd atlit.





b) Mengenal pasti dan penggunaan sumber
KENAL PASTI PENGGUNAAN SUMBER- DI SEKOLAH, APA MAKSUD SUMBER MANUSIA?

Sumber dlm bidang sukan:

- Alat,

- Kelengkapan

- Kemudahan

- Bantuan

- Sokongan

- Yg harus diproleh utk mcpai sesuatu matlamat sukan.

c) Pngurusan sumber manusia
Maksud sumber manusia?

Penggunaan sumber manusia:

Definisi;

- Pengurusan sumber manusia sbg fungsi yg dilaksanakan secara bersistem

- Bg memudahkan penggunaan sumber manusia scara berkesan

- Untk mcpai matlamat organisasi & individu


Tujuan :

- Memastikan manusia yg diambil bekerja o sesebuah organisasi sukan

- Digunakan dgn berkesan dan cekap

- Bagi membolehkan mrka menyumbang kpd pencapaian matlamat & obj organisasi berkenaan.

Fungsi sumber manusia:

1- Merujuk kpd tgs & kerja organisasi dl usaha mbri & menyelaraskan sumber manusia

2- Meliputi kompenen2:

a. Analisis pekerjaan

b. Perancangan

c. Perekrutan

d. Pemilihan

e. Latihan, orentasi & pembangunan

f. Penilaian prestasi

g. Ganjaran/pampas an

h. Keselamatan & kesihatan pekerja

d) Bekerja dgn sukarelawan
BEKERJA DGN SUKARELAWAN-

BAGAIMANA MENGENDALIKAN PROGRAM TANPA SUKARELAWAN?


DI MANA MAHU MENDAPATKAN SUKARELAWAN?


SIAPA YG BOLEH JADI SUKARELAWAN (IBU BAPA, NGO).

Siapa itu sukarelawan:

- Individu/ kumpulan yg memberikan prkhdmatan & sokongan utk tjuan prkmbgn dan kemajuan sukan.

- Kerjasama/ bantuan mereka- mgurangkan kos penyelenggaraan & pengurusan sukan

- Pemimpin/pengurus/pengelola sukan- prlu mberi dorongan & galakan kpd smu sukarelawan- utk meberi ksmptn kpd smu golongn mberi sumbngn kdp sukan.

Sebab2 mjdi sukarelawan dlm bdg sukan:

- Brkhdmat u masyarkt

- Keperluan msykt

- Penglibatan keluarga

- Penghormatan

- Keperluan bergaul

- Kepentingan kebendaan

Kategori sukarelawan:

1. KEPIMPINAN PENTADBIR

- AJK kerja

- Con: SU, Bendahari

- Boleh jd Ahli Lembaga Persatuan Sukan

- Perlu ada masa

- Ada kebolehan, kemampuan n kelayakan dlm bdg tertentu

- Bertujuan-memudahkan mrk mlksanakn tgsn yg dipertanggungjwb secara sistematik dan efesien.


2.KEPIMPINAN TEKNIKAL SUKAN

- jurulatih, pengawai, fisioterapi

- harus ada pgthuan, pglaman, dan kelayakan dlm sukan trtentu

- arif n bergerak cergas dlm sukan yg diceburi

- con yg ada kelulusan=pendidik

Con yg ada pglaman= ahli2 sukan, jurulatih, pelajar PJ/SS@ yg terlibat dlm latihan kursus professional yg lain.


3.PERKHIDMATAN bukan PROFESIONAL

- prkhdmtn dlm tugas2 bkn bercorak professional

-con:hal2 berkaitan pendaftaran/ penyediaan alatan

-jga bdg m’proleh dana utk persatuan sukan

- kurang kelulusan, tetapi m’punyai bnyk masa luang utk mlbtkan dr dlm prgrm sukan brpanjangan.


Kriteria pemilihan & penempatan sukarelawan sukan:

- Jangka masa kejohanan

- Keperluan kerja

- Sikap bekerja

SIAPA YG BOLEH JADI SUKARELAWAN (IBU BAPA, NGO).

Sumber2 sukarelawan:

1. Individu yg pernah terlibat dlm sukan

2. Ahli keluarga para peserta program

3. Pesara staf kerajaan/swasta

4. Ahli2 profesional PJ- CON: guru/pentadbir sekolah

5. Pelajar yg sdng dlm latihan professional – con: guru pelatih/siswa PJ

6. Ahli2 persatuan sukan

7. Suri rumah yg aktif dlm bdg sukan

8. Warganegara yg amat berminat dlm prkmbgn& pmbangunan sukan

9. Staf kerajaan (askar/polis) & staf swasta-suka mlbtkan dri secara aktif flm program sukan


e) SUMBER KEWANGAN
SUMBER KEWANGAN- PERTAMA, PERUNTUKAN DARI KPM, SEKOLAH GRED A, B, BERAPA RIBU? KEDUA, DERMA, KETIGA YURAN KEAHLIAN.


SUMBER DANA PERSATUAN SUKAN:

1. Yuran ahli persatuan sndiri.

2. Yuran pendaftaran ahli2 baru.

3. Pungutan yuran bulanan/tahunan

4. Program amal( sukaneka/pertunjukan kebudayaan)

5. Pesta Ria-jual makanan/minumam/alt sukan

6. Majlis sosial-makan malam/surat rayuan memohon derma

7. Penajaan kursus2 sukan & permainan & jualan kraftangan tmptan.

8. Jualan cenderamata

9. Prtndgn sukan – mganjurkan permainan-golf

10. Prtndgn walkton/ jogathon

11. Mngadakan Hari Bendera/Tayangan Perdana

12. Peruntukan drpd kerajaan

13. Tajaan drpd syarikat swasta-CELOM

14. Ahli2 korporat- mghulurkan bantuan sbg khdmt msykt.

15. Smbgn drpd warganegara yg minat sukan.


F)PERANCANGAN
PERANCANGAN-RUJUK PJ PADA SUKATAN PELAJARAN, UNTUK KOKURIKULUM DAN SUKAN, RUJUK KALENDER SUKAN YG DIKELUARKAN OLH MSN.


DEFINISI PERANCANGAN:

- Merupakan usaha mengenal pasti & menentukan tindakan yg bakal di ambil

- O sesebuah organisasi yg mlbtkan aspek2 teknikal & kemanusiaan

PROSEDUR PELAKSANAAN PERANCANGAN:

1. Sedia kertas kerja program

2. Mesyuarat, bincang kontan kertas kerja

3. Diluluskan/dipersetujui

4. Program dilaksanakan spt dirancang

MENGAPA PERLU MERANCANG:

1. Mcpai kejayaan lbh baik, melalui kptsn pengurus yg bijaksana.

2. Mengambil kira idea sbhgian besar ahli orga.

3. Memantau & m’prbaiki urusan harian.

4. Mbuat kptsn adil & selaras dgn objktf organisasi.

5. Mncari cara lain sbg pilihan mlksanakan krja.

PRINSIP PERANCANGAN:

1. Kepentingan

- Pengurusan sumber

- Mengawasi prbrlanjaan

- Menyelaraskan kerja

- Menangani masalah pengurusan

- Peluang & faedah pengurusan

2. Konsep

- Memenuhi wawasan organisasi

- Maklumat lengkap-sokongan data

- Kualiti diutamakan

- Kawalan & penilaian prestasi

- Praktikal & logic

- Pengguna & cita rasa mereka

3. Sistem-

- Rancang

- Tempat

- Tujuan

- Falsafah

- Prioroti

- polisi

4. Peranan pengurus-

- Kepimpinan

- Menyediakan ruang kerja

- Mengusai rangkaian kerja

- Perancangan dalaman

- Pengantara organisasi

5. Proses-

- Menetapkan matlamat

- Menilai keperluan sumber

- Membuat ramalan

- Menentukan jenis perancangan

6. Penilaian-

- Ciri2 utama perancangan

- Penyelidikan

- Perancangan sistematik & efektif



g) Penyelesaian Masalah
MASALAH PJ DI SEKOLAH:

1. guru opsyen, n bukan opsyen,(house traning)

2. penggunaan sumber, alatan, (penyusunan jadual waktu antara pelaksanaan pj dan pk),

3. mslh pelajar x tukar baju pj.

PENDEKATAN RASIONAL MENYELESAIKAN MASALAH:

1. M’bntk, mgakui & mentafsirkan mslh dgn jelas, pdt & ringkas.

2. Mengenal pasti, menganalisis & menerangkan faktor2 yg berkaitan dgn mslh yg dihadapi.

3. Mengumpul maklumat & pgthuan tntg mslh yg brlaku.

4. Memikirkan sgla penyelesaian yg mgkn tntg mslh.

5. Memilih penyelesaian alternative

6. Menguji penyelesaian yg dicdgkan itu dgn tepat & menilai kptsn ujian yg tlh dikaji dan diuji itu.

6 PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN YG AFEKTIF:

1. Kenal pasti keperluan, situasi & masalah

2. Diagnosis & analisis sebab’

3. Pembentukan alternatif

4. Pemilihan alternative

5. Perlaksanaan alternative

6. Penilaian dan maklum balas.

MEMBUAT KEPUTUSAN:

1. Mentafsir objektif

2. Pengumpulan maklumat

3. Pecambahan fikiran

4. Penilaian & keputusan

GAYA PENYELESAIAN MASALAH:

1. Autokratik

2. Mempaparkan maklumat

3. Perundingan

4. Perbincangan

5. Perwakilan

h) Penilaian
DEFINISI PENILAIAN-

- Merupakan perkara mustahak yg pelu dilakukan

- Terhdp sebarang program & kegiatan sesebuah persatuan/pertubuhan sukan.

- Kerana…

- Penilaian mencerminkan perjalanan, pengurusan, dasar, struktur, & latihan

- Dlm sesebuah persatuan sukan



BENTUK PENILAIAN:

- KECERGASAN( SEGAK),

- UKJK,

- PENILAIAN KEMAHIRAN UNTUK UJI KEMAHIRAN,

- KESUKANAN(FOLIO),

- BIDANG SUKAN (BATERI2 UJIAN, BLIP TEST (IKUT BUNYI BLIP) ),

- PRESTASI DARI SEMASA KE SEMASA.

KEPENTINGAN PENILAIAN:

1. Perubahan-

Tahap kemjuan yg diketahui, memberi perubahan & pembangunan trhdp persatuan sukan t’sbt secara berterusan.

2. Golongan-

Dgn penilaian- wjd golongan yg menitikberatkan kestabilan dlm pengurusan sukan, & wjd golongan yg mementingkan perubahan yg perlu dlm pntadbiran sukan.

3. Kerjasama-

Mwujudkan krjasama dlm klngn ahli2 sukn dlm persatuan-kolaborasi u tgktkan kemajuan.


BIDANG2 PENILAIAN PERSATUAN SUKAN:

1. Penialian program

2. Penilaian terhadap kemudahan

3. Penilaian terhadap ahli2 sukarelawan

4. Penilaian trhdp perhubungan persatuan sukan

5. Penilaian trhdp aktiviti sukan

PENGELOLAAN/ PROSEDUR DLM PENILAIAN:

1. Tempat

- Sunyi, aman

- Kwsan yg sesuai utk ujian

- Kwsan dan peralatan yg digunakan utk ujian praktikal

-

2. Peralatan

- Jam randik, tali, bola, kad skor, alat2 tulis/alatan utk ujian


3. Pembantu

- Tentukan tugasan n tggjwb pembantu

- Lantik ketua kumpulan

- Pencatat masa, & pencatat skor, prlu dilantik untk memberikan skor.

4. Masa

- Tarikh ujian diumumkan secara meluas.

5. Melaksanakan ujian

- Terangkan tujuan ujian dilakukan

- Adakan demonstrasi

- Maklumkan tntg sistem pemberian markah

- Beri peluang mencuba

6. Waktu ujian

- Smu pesrta perlu lakukan pemanasan badan sblm melakukan ujian

- Kurangkan ketegangan pserta- memberikan motivasi, n suasana ceria

- Pembantu, harus beri galakan kpd peserta.


7. Penilaian

- Tentukan semua pesrta fahm mksud skor

- Rekod skor-utk rujukan msa depan.

i) Komunikasi
DEFINISI: Proses komunikasi wjd hsl drpd interaksi dan perbuatan ahli2 dlm organisasi & juga msykt global. (Omardin, 1998)

KOMUNIKASI-BENTUK2 KOMUNIKASI YG DIGUNAKAN DLM SUKAN (LISAN N BKN LISAN), PROSES PENGHANTARAN MAKLUMAT, PEMBERI MAKLUMAT, PENERIMA MAKLUMAT.


TUJUAN:

1. Mewjdkan dn menyebarkan maklumat- tntg pertubuhan sukan dlm klgn ahli2 juga msykt

2. Mengambang, memaju & memperluaskan perancangan – u capai visi n misi pertubuhan sukan.

3. Mengelola sumber n tenaga manusia0 dgn efesian

4. Memilih, mengembangkan bakat, meninggikan taraf & memajukan kedudukan ahli2 sukan dlm msykt.

5. Membimbing, mgarah, memotivasikan & mewujudkan iklim- agar ahli2 sukan gemar memberikan sumbangan.

6. Mgwl perilaku dlm prkhdmatan kemsyarakatan, krja2 persatuan sukan.

7. Memberi prkhdmatan perundingan pd ahli2 prstuan- sedia prkhdmtan bercorak kemasyarakatn.

KAEDAH KOMUNIKASI:

1. Bertulis

- Memo

- Faksimili

- Surat dn pekeliling

- Internet

- Buletin surat berita

- Kenyataan akhbar

- Iklan

2. Bersemuka

- Mensyuarat

- Video konfrans

- Persidangan/bengkel/seminar

JENIS KOMUNIKASI:

1. Sehala-

- Pengirim mnghantar maklumat pd penerima

- Penerima x trlibat sepnhny dlm komunikasi

- Maklumat prlu jelas, tepat, ringkas, mudah difahami

- Con:iklan

1. Dua hala

- Pentadbir (pengirim) perlu maklum bls drpd penerima- dgn segera.

- Proses komunikasi diimplimentasikan secara maks & efektif

j) Teknologi dalam Sukan
TEKNOLOGI DLM SUKAN- VIDEO, BIOMEKANIL. PSYIKOLOGI (MAKMAL), ANATOMI, FISOLOGI, BIOMEKANIK, PERKEMBANGAN DAN PERTUMBUHAN KANAK-KANAK, APA TEKNOLOGI YG SESUAI? BOLA SEPAK(TERKINI REFRI GUNA EARPHONE), TENIS I-HOKE), ALATAN DLM MAKMAL YG MEMBEZAKAN BIOMEKANIL, ANATOMI, DAN FISIOLOGI.


Sejarah telekomunikasi dlm sukan:

- 1896- Sukan Olimpik moden yg pertama, di Athens, guna Faksimili

- 1924- Sukan Olimpik Musim Sejuk-Chamonix- Saluran radio pertama.

- 1964- Olimpik di Tokyo- TV

- Prkmbgn TM, sistem hardware, mudahkan pengelolaan sukan- computer, papan skor, kwln masa digital.

- Prkmbngn multimedia- software, dvd, cd rom, internet – mudahkan atlit, jurulatih, para pgurus/pntdbr-tgkt prestasi sukan.

- Penggunaan kamera digital, & sistem software Dartfish- tgkt aspek kejurulatihan mereka.

Kepentingan sains sukan:

1. Prestasi sukan

2. Kesihatan

3. Rekreasi

4. Ekonomi

5. Kerjaya

No comments:

Post a Comment

Surat Pekeliling Ikhtisas PJPK

Contoh Plan strategik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Muat Turun Bahan